Is artikel marketing nog interessant of niet?

Begin dit jaar plaatste ik een artikel op mijn blog met de titel “Artikel marketing, de sleutel tot een hoge ranking?“. Ik heb dan ook altijd geloofd in het principe van artikel marketing en doe dat op moment van schrijven eigenlijk nog steeds. Iedere zichzelf respecterende online ondernemer weet echter dat Google recent een nieuwe update heeft gelanceerd die diverse blognetwerken een rake klap heeft toegediend. Enkele van de bekendste artikelsites verdwenen nagenoeg volledig uit de zoekresultaten terwijl via Google Webmaster Hulpprogramma’s aan de eigenaar van de website in kwestie werd aangegeven dat zijn of haar website niet langer goed zou ranken. Uiteraard zorgde de nieuwe update voor een complete aardverschuiving bij talloze webmaster community’s, maar betekent dit nu echt het einde van artikel marketing? Absoluut niet!

Waarschuwing niet negeren

Vooraleer ik verder ga met dit artikel begrijp ik dat een aantal marketing experts waarschijnlijk na het lezen van bovenstaande al op hun achterste poten staan. Begrijp me dan ook niet verkeerd, het zou niet verstandig zijn om deze waarschuwing van Google te negeren en de nieuwe update zal wel degelijk een niet onbelangrijke invloed hebben op het principe van artikel marketing, maar dat wil niet zeggen dat deze vorm van online promotie voeren meteen moet worden afgeschreven. Vanaf het ogenblik dat artikel marketing veelvuldig werd gebruikt werd er voor bepaalde factoren gewaarschuwd waaronder ook door ondergetekende. Het is bij artikel marketing namelijk altijd van belang geweest om gebruik te maken van betrouwbare websites die degelijke en unieke content aanbieden en dan liefst nog over het onderwerp van uw website. Algemene artikelsites schieten wat mij betreft op dit vlak hun doel voorbij. Echter zal niemand me horen zeggen dat kwalitatieve blogs die één bepaald onderwerp toelichten meteen naar de prullenmand moeten worden verwezen, want ook dat zou niet verstandig zijn.

artikel-marketingMaak gebruik van gerelateerde blogs of websites

Hoe we het ook draaien of keren, artikel marketing is tegenwoordig een belangrijke vorm van online promotie voeren voor uw website of webwinkel. Dat Google steeds slimmer wordt, daar moeten we maar rekening mee houden, maar dat wil niet zeggen dat je iedere waarschuwing meteen moet gaan uitvergroten en dat is precies wat ik op verschillende fora zie gebeuren. Wie zegt er dat het na de update geen goed idee meer is om een kwalitatief artikel te plaatsen op een blog? Heeft Google gezegd dat het opeens fout is om een blogbericht te plaatsen met daarin een verwijzing naar uw online business? Neen. Google heeft met haar update alleen willen bekomen dat misbruik van het artikel marketing principe wordt tegengegaan. Een artikel plaatsen op een dubieuze artikelsite met een hoge PR zal dan ook niet automatisch meer resulteren in een directe stijging in de zoekresultaten, in tegendeel. Het op regelmatige basis plaatsen van een goed artikel op een gewaardeerde blog kan daar echter wel nog steeds voor zorgen.

Diversiteit is alles

Online marketing experts benadrukken reeds lange tijd dat het van essentieel belang is om te zorgen voor de nodige diversiteit bij het opmaken van een online marketingcampagne voor uw website of webwinkel. Dat principe is tot op de dag van vandaag nog niet veranderd, in tegendeel, het is nog belangrijker geworden. Met het regelmatig plaatsen van een blogartikel zal je er dus niet komen, dat wil ik ook niet beweren. Tegenwoordig is het belangrijk om gebruik te maken van een zo gevarieerd mogelijk linkprofiel. Zorg voor backlinks op gerelateerde partner pagina’s, plaats regelmatig interessante blogberichten op gewaardeerde websites, zorg voor aanwezigheid op social media, participeer in community’s en ga zo maar door. Al deze verschillende factoren samen zullen er uiteindelijk voor zorgen dat ook uw website over een betrouwbaar en kwalitatief linkprofiel zal beschikken dat echt zal bijdragen aan de ranking van uw online business in de zoekmachines.